Teaching

In my opinion, the most important aim of a teacher should be to spark enthusiasm and motivation. In my courses, I try to motivate students to learn, imagine and create, to think for themselves, to critize, and to be an active part of the scientific community. More specifically, I seek to lay the fundamentals for independently going further, gaining new insights, and adopting methods of data collection and analysis to test self-developed assumptions.

I have taught several courses for undergraduate students in the bachelor program communication science and for graduate students in the master program communication science and media resarch and in the master program communication management at the University of Hohenheim. Currently, I am teaching a lecture on advanced statistics using R for graduates.

Courses and lectures

  • Advanced Statistics, graduate level, fall 2015 and 2016, University of Hohenheim
  • Self-disclosure in the Social Web, graduate level, spring 2014, University of Hohenheim
  • Measuring Online Privacy Literacy - Introduction to Content Analysis and Scale Construction, undergraduate level, fall 2013, University of Hohenheim
  • Media Psychological Aspects of Online Privacy, undergraduate level, fall 2014, University of Hohenheim
  • Privacy 2.0 - Between Self-Disclosure and Data Protection, undergraduate level, fall 2013, University of Hohenheim
  • Addictive Usage Patterns on the Internet, graduate level, spring 2013, University of Hohenheim

Thesis supervision

  • Stärkel, C. (2016). Impression Management auf Instagram: Adaption der Privacy Calculus-Theorie auf den Selbstdarstellungskontext. Bachelor thesis. Germany: University of Hohenheim.
  • Weiblen, M. (2015). Privatheit - Ein Gut der Gebildeten? Die Rolle der Privatheitskompetenz im Umgang mit Privatheit auf Facebook. Bachelor thesis. Germany: University of Hohenheim.
  • Enns, L. (2015). Privatheitsverhalten beim Online-Shopping: Der Einfluss von Bedenken, Einstellungen und Intentionen auf die Datenpreisgabe in Online-Shops. Germany: University of Hohenheim.
  • Götz, D. (2015). "Ich weiß, du weißt" - Subjektive Nutzung und Reaktion auf Statusmeldungen bei WhatsApp. Germany: University of Hohenheim.
  • Ortwein, V. (2014). Der Einfluss der Smartphone-Nutzung auf das Selbstoffenbarungsverhalten über Instant-Messenger und die daraus resultierende Beeinflussung zwischenmenschlicher Beziehungen. Germany: University of Hohenheim.
  • Zeller, N. (2014). Subjektive Einschätzung von privaten bzw. intimen Informationen bei der Selbstoffenbarung im Social Web. Germany: University of Hohenheim.
  • Porath, M. (2014). Der Einfluss von Smartphones auf die Nutzung und Selbstoffenbarung auf Facebook. Germany: University of Hohenheim.